Friday 2 December 2011

disebalik KESABARAN terselit sebutir kenikmatan ;)

ASSALAMMUALAIKUM TEMAN-TEMAN :D
hari nie nak sembangsembang pasal SABAR  , haa , the best topic ! xD hehe . 

'BERSABARLAH ANDAI DITIMPA MUSIBAH'

Kesabaran adalah sebetulnya hal yang wajib dimiliki oleh umat yang beragama. Dengan sabar menjadikan kita tidak emosi. Namun sabar dan bijaksana batasnya tipis sekali, kerana bersabar itu dekat sekali dengan mengalah, sedang bijaksana terkadang lebih tegas. Namun bersabar harus tanpa beban, sehingga boleh merasakan keadaan yang susah sebagai suatu hal yang wajar. Jangan menganggap suatu persoalan menjadi masalah, sebab sepatah kata orang lain yang tidak sengaja pun harus disimpan dalam hati. Kemarahan boleh mendatangkan kerisauan dalam diri sendiri dan kekesalan bagi orang lain.



Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quranul Karim Yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang,sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar"(153.)

tak susahkan kalau kita bersabar . . ? :) kalau kita bersabar Allah lagi sayang kat kita . Ujian yang Dia bagi kat kita tu hanya untuk menguji mana tahap kesabaran kita . Kadang2 memang kesabaran kita tu hilang sampaikan kita nak marah2 nak caci maki , tapi takde gune sume tu . . .haa .. lagi kite buat macam tu lagi la Allah tak suke . . bertambah lak dosa kite .. memang berat bagi nak hadapinya , tetapi disebalik kesabaran tu ade hikmahnye . Ade keindahannye :)

Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR Baihaqi) 

Rasulullah SAW pernah menggambarkan: "Sesiapa yang mensabar-sabarkan diri (berusaha untuk sabar), maka Allah akan menjadikannya orang yang sabar". (HR. Bukhari)

GULA-GULA SABAR 

tengok ! sampaikan gula2 sabar pon ade haa , hehe . #kelakar lak tengok. Kalau kita rase diri kite tak bole nak sabar , makanlah gulegule nie , insya Allah kurang sikit ketidaksabaran kite tuh , huhu ^^

Akhir kata : 

Wahai hati , 
Allah swt tidak akan menguji hambaNya dengan

ujian yang tidak tertanggung oleh hambaNya.

oleh itu wahai diriku sendiri , 

bersabar lah . 
hadapi segalanya dengan senyuman . :D


 Bila hati sentiasa sabar , hati akan rase tenang saja , dan kita dapat mengukirkan senyuman yang terindah :)

# assalammualaikum :)







No comments:

Post a Comment